Programma Leven
Inhoud
• Sociaal domein
• Jeugd
• Gezondheidszorg
• Kunst & cultuur
• Archief
• Sport
• Bewegen
• Inkomen
• Minimabeleid & schuldhulpverlening
Wat wilden we bereiken?
Gezondheidszorg, sport en bewegen
We zetten in op bovenlokale zorginfrastructuur. We kijken samen met onze zorgpartners naar eHealth mogelijkheden. Tegelijkertijd blijven we staan voor inzet van de extra ambulancepost op Urk. De vele (landelijke, regionale en lokale) ontwikkelingen maken het nodig een analyse te verrichten naar de lokale zorginfrastructuur.
Bewegen en verantwoorde ontspanning zijn gezond en belangrijk voor een gezonde leefstijl, of dit nu individueel of in clubverband geschiedt. We bevorderen daarom goede faciliteiten en accommodaties. Verantwoorde sportactiviteiten leveren een positieve bijdrage aan de vorming en gezondheid. Ook heeft sport voordelen voor sociale verbanden, voor gezag, het rekening houden met elkaar, het bijbrengen van orde en regel, waarden en normen.
Opgroeien in een Kansrijke Omgeving
Verankering van DURF! en het IJslandse preventiemodel blijven we via een programmatische aanpak doorontwikkelen. Denk daarbij onder andere aan begeleide vrijetijdsbesteding, ouderbetrokkenheid en preventie en handhaving. Daarbij willen we ook bruggen bouwen met andere sectoren. Met de verankering van Durf! zoeken we (nog) meer de verbinding met het beleidsveld Veiligheid. Samen worden diverse zaken opgepakt, zoals een Visie Verantwoord Uitgaan op Urk en de persoonsgerichte aanpak.
Jeugdzorg en WMO
De aanbesteding van Jeugdhulp met Verblijf en ontwikkelingen bij zorgaanbieders vraagt veel bestuurlijke en ambtelijke aandacht. In meerjarenperspectief komt het beschikbare budget onder druk te staan. Vanuit de WMO vragen de regionaal te maken afspraken rond de decentralisatie Beschermd Wonen en regiovisie Veilig Thuis onze aandacht.
Los van deze ontwikkelingen vinden we het belangrijk dat de algemene voorzieningen en preventieve activiteiten goed aan blijven sluiten bij de reguliere zorgverlening in de Jeugdzorg en de WMO. Waar nodig ontwikkelen wij zaken door.
Inburgering
Met de nieuwe Wet inburgering, die per 1 januari 2022 is ingegaan, hebben gemeenten een
regierol gekregen in het nieuwe inburgeringsstelsel. Het doel van de nieuwe wet is dat
inburgeringsplichtigen zo snel mogelijk meedoen in Nederland en zo snel mogelijk werk
vinden.
De belangrijkste verandering is dat sinds 1 januari 2022 gemeenten verantwoordelijk zijn
voor de inburgering van zowel asielmigranten als gezinsmigranten. Gemeente Urk heeft
samen met de gemeente Noordoostpolder de invoering van de wet voorbereid en de inkoop geregeld. De wet wordt op dit moment geïmplementeerd in de gemeente Urk en vraagt veel extra inzet. Samenwerking tussen de inburgeraar, de gemeente en partners is cruciaal om de doelen van deze wet te behalen.
Minimabeleid en schuldhulpverlening
De huidige mondiale ontwikkelingen hebben een weerslag op ieder huishouden. De inflatie is in de afgelopen maanden naar recordhoogte gestegen. Zo treffen de stijgende energielasten niet alleen de burgers, maar ook het bedrijfsleven. Daarnaast worden de huidige saneringsvoorstellen rond de visserij vanuit Werk en Inkomen met argusogen gevolgd.
Dat vraagt van ons een actief minimabeleid waarbij vroegsignalering van schulden een belangrijke rol speelt.
Sportgelegenheden
Om aan de nieuwe wetgeving voor het bewegingsonderwijs te voldoen moet de capaciteit van sportgelegenheden worden uitgebreid. Daarbij willen we sport stimuleren door de sportaanbieders op Urk meer ruimte te geven om te groeien of te vernieuwen.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
Gezondheidszorg, sport en bewegen
In 2023 is regionaal het Regiobeeld en -plan samengesteld. Hierin worden voor de Flevolandse gemeenten diverse zaken benoemd op gezondheidsgebied. Dit diende mede als basis voor de regionale speciale uitkering "Gezond en actief leven akkoord" (SPUK GALA) aanvraag. Deze kan gezien worden als een analyse zoals die in het coalitieakkoord vermeld staat. De lokale SPUK GALA aanvraag heeft in 2023 een start gemaakt en gaat met name in op de gezonde leefstijl. In deze aanvraag wordt ook rekening gehouden met moties die in de gemeenteraad zijn aangenomen. Dat de ambulancezorg een blijvende aandacht krijgt blijkt uit het feit dat de portefeuillehouder Gezondheidszorg betrokken is bij een landelijk onderzoek naar de aanrijtijden. Daarin behartigt hij de belangen voor Urk.
Opgroeien in een Kansrijke Omgeving
Steeds meer en meer raakt DURF ingebed in het gemeentelijk beleid. De (wettelijke) kaders voor deze programmatische aanpak zijn vastgelegd in het programmaplan en het strategisch communicatieplan. Vanuit DURF worden verbindingen gelegd met andere beleidsterreinen. Zoals die van Veiligheid, met het thema Verantwoord Uitgaan op Urk en de persoonsgerichte aanpak. De samenleving wordt uitgenodigd tot het indienen van initiatieven voor verantwoord uitgaan. Die kunnen in aanmerking kunnen komen voor een stevige financiële bijdrage in de realisering daarvan.
Jeugdzorg en WMO
De Jeugdwet verplicht gemeenten om voor de zwaardere vormen van hulpverlening samen te werken. De samenwerking gaat om de inkoop van de meeste zware/complexe vormen van zorg op het terrein van jeugdzorg. Een nieuwe aanbestedingsprocedure kon niet tijdig afgerond worden. Om deze opgave tot een goed eind te brengen is een vergaande samenwerking binnen de regio nodig. Gelukkig gaat het voor onze gemeente om kleine aantallen jongeren die een indicatie krijgen voor deze dure vorm van zorg.
Op de regionale WMO-agenda stond met name de door-decentralisatie Beschermd Wonen en de bekostiging van Veilig Thuis Flevoland.
Voor de lokale Jeugdhulp en Wmo zijn in 2023 nieuwe beleidsregels en nieuwe integrale verordening vastgesteld. Deze maken het mogelijk voor de toegangsmedewerkers (klantmanagers) om integraal de hulp-opmaat aanvragen van inwoners te behandelen. Het omzetten van bestaande zorgcontracten naar (gedeeltelijk) nieuwe aanbieders heeft daarnaast veel inzet gevraagd.
Inburgering
De Inburgeringswet van 2021 is inmiddels geland binnen de gemeente Urk. De knelpunten komen daarom steeds meer aan het licht. De uitdagingen liggen vooral op het gebied van inkomen en arbeidsparticipatie. De komende periode staat in het teken van het onderzoeken van de mogelijkheden binnen de kaders van de wet. Het doel is om inburgering zoveel mogelijk in te vullen op een manier die snellere arbeidsparticipatie onder statushouders stimuleert en toelaat.
Minimabeleid en schuldhulpverlening
Naast preventie hebben we ook in 2023 ingezet op vroegsignalering. Dit is dé manier om te voorkomen dat betalingsachterstanden verder oplopen en zich ontwikkelen. Uit data blijkt dat de diverse inkomensregeling onvoldoende benut zijn.
Sportgelegenheden
Initiatieven zijn ontplooid en een structurele oplossing komt door de realisatie van gymlokaal in Oranjewijk en sporthal in Zeeheldenwijk.
Sporthal Zeeheldenwijk en Gymzaal Oranjewijk
Voor het bewegingsonderwijs vindt een wetswijziging plaats. Per 1 augustus 2023 is het verplicht geworden voor het primair onderwijs twee uur (verdubbeling) bewegingsonderwijs te geven. Om het bewegingsonderwijs volledig te faciliteren zijn vier extra zaaldelen nodig en wel in de Oranjewijk één en in de Zeeheldenwijk drie, in verband met de maximale loopafstand tot een school. Sportaanbieders op Urk hebben geen mogelijkheid te groeien of te vernieuwen. Het probleem is ruimte. De sporthallen en gymzalen zijn volledig verhuurd aan de huidige sportaanbieders. Uitbreiden in uren voor een aanbieder bleek dan ook haast niet mogelijk. De vraag blijft er echter wel. Zowel vanuit de opzet van nieuwe sporten, als huidige sporten die meer willen.
Sportboulevard fase twee
Op basis van het plan sportboulevard waarderen we het gebied rond Noorderzand op voor sport, recreatie en toerisme, natuurbeleving en ontspanning. Hierbij schenken we aandacht aan het vergroten van de biodiversiteit omdat het gebied onderdeel uitmaakt van het Natuur Netwerk Nederland. De eerste fase, het aanbrengen van nieuwe/verbeterde fietspaden, is inmiddels uitgevoerd
Sport en cultuur
Het plan om in 2023 een nieuwe nota Sport en Cultuur op te stellen is doorgeschoven naar 2024. De reden daarvoor is dat de uitkomsten van het ingestoken participatietraject nog moeten worden verwerkt.
Inzet medewerkers Sociaal Domein
De medewerkers van het sociaal domein staan midden in de maatschappij. Zij doen hun uiterste best om de sterk wisselende vraag van burgers te bedienen. Rekening houdend met de complexe dossiers en de sterk veranderende en telkens wisselende vraag (bijvoorbeeld Corona, opvang asielzoekers, opvang ontheemden etc.) hebben wij een formatieonderzoek uit laten voeren. De conclusies van dit onderzoek zijn dat de huidige formatie de vraag niet structureel aan kan. Het ligt aan de niet aflatende incidentele inzet van de medewerkers dat alle werkzaamheden zijn uitgevoerd.
Cliëntondersteuning
De cliëntondersteuners van Caritas kregen te maken met een grote toeloop van statushouders/inburgeraars. Dit dreigt dicht te slibben. Het helpen van de statushouders kan echter niet achterwege blijven. Daarom is bij de Bibliotheek een Taal Ontwikkeling Punt (TOP) ingericht. Dat is specifiek gericht op het ontwikkelen van taalvaardigheden. Deelnemers ontwikkelen een grotere mate van zelfredzaamheid waarmee zij beter in staat zijn toeleiding tot zorg te vinden. TOP moet gaan functioneren als voorliggende voorziening op cliëntondersteuning.