De jaarrekening 2023 sluit met een voordelig resultaat van € 3.797.609
Hieronder treft u de samenvatting van het resultaat op hoofdlijnen aan (bedragen x € 1.000).
In de eerste tabel zijn de voorstellen opgenomen die na de tussenrapportage door de raad zijn bekrachtigd en een financieel gevolg hebben in 2023.
In de tweede tabel is een overzicht opgenomen van de verschillen per onderwerp.
Progr. | Omschrijving | Afwijking (x 1.000) | Voor-/ nadeel |
---|---|---|---|
Gepresenteerd resultaat volgens de T1 2023 | 1.762 | V | |
3 | Bekostiging nieuwe verordening leerlingenvervoer | -58 | N |
3 | Reserve afschrijving tbv onderwijshuisvesting Oekraïnse leerlingen | -300 | N |
1.404 | V |
Progr. | Omschrijving | Afwijking (x 1.000) | Voor-/ nadeel | Toelichting |
---|---|---|---|---|
Jaarrekeningresultaat volgens actuele begroting | 1.404 | V | Het voordeel wordt veroorzaakt door het resultaat bij de eerste tussenrapportage en verwerking van een tweetal raadsbesluiten (zie overzicht hierboven). | |
Afschrijvingen | 173 | V | Het voordeel wordt veroorzaakt doordat investeringen die verwacht waren in 2022 gereed te komen, niet zijn afgesloten. Hierdoor heeft in 2023 op deze investeringen geen afschrijving plaatsgevonden, terwijl deze wel was begroot. | |
Rente | 76 | V | Het verschil wordt veroorzaakt doordat de renteverwachtingen anders waren dan begroot en het feit dat er rente vergoed wordt over het saldo van schatkistbankieren. Dit was niet in de begroting opgenomen. | |
Salarissen | 742 | V | Een gedeelte van het voordeel op salariskosten wordt veroorzaakt door vacatures die lastig in te vullen blijken. Als gevolg van de vacatures was de inzet van de stelpost CAO wijziging slechts ten dele nodig. | |
Inhuur | -470 | N | Het nadeel wordt veroorzaakt door meer en langere inhuur als gevolg van vertrek en ziekte van medewerkers. Hiermee kon bij de tussenrapportage geen rekening worden gehouden. | |
Overhead | -320 | N | Het nadeel heeft vier oorzaken: | |
1 | Openbare orde en veiligheid | -156 | N | Binnen openbare orde en veiligheid huren wij mensen in waarvoor wij een specifieke uitkering ontvangen. Voor openbare orde en veiligheid is minder ingehuurd, dan begroot. Hierdoor hebben wij ook een lager dan begrote ontvangst aan specifieke uitkering. De minder uitgave op inhuur maakt onderdeel uit van het kopje inhuur. |
2 | Omgevingswet en vergunningsverlening | -421 | N | Het nadeel wordt veroorzaakt door een vertraging van de biedprocedure van de Zeeheldenwijk. Hierdoor kunnen de bijbehorende leges pas in 2024 worden opgelegd. In de begroting werd dit in 2023 verwacht. |
2 | Beheer openbare ruimte | -100 | N | Het nadeel wordt veroorzaakt doordat werkzaamheden die in 2022 gepland waren, in 2023 alsnog zijn uitgevoerd. Daarnaast zijn er in 2023 vervangingskosten gemaakt die in 2024 gepland stonden. Tenslotte was er aan fonteinen en duikers minder onderhoud noodzakelijk dan gepland. |
3 | Grondexploitaties | -198 | N | Het nadeel op de grondexploitaties wordt veroorzaakt doordat in de begroting niet de cijfers van de laatst geactualiseerde grondexploitaties waren opgenomen. |
3 | Algemene uitkering | 1.185 | V | Het voordeel wordt veroorzaakt doordat bij de tussenrapportage de cijfers van de meicirculaire zijn begroot. De cijfers van de september- en decembercirculaire waren nog niet bekend en verwerkt in de tussenrapportage. |
3 | Onroerende zaakbelasting | 228 | V | Het voordeel wordt veroorzaakt door een groter areaal als gevolg van nieuwbouw en verbouw van woningen. |
3 | Werk & Inkomen (excl. Oekraïne) | 828 | V | Voordeel is o.a. toe te schrijven aan uitkering BUIG, de BBZ-regeling en het feit dat er minder statushouders geplaatst zijn dan de taakstelling was. |
3 | Opvang ontheemde Oekraïners | 455 | V | Ter compensatie van de kosten voor de opvang van ontheemde Oekraïners betaalt het Rijk een vergoeding. De vergoeding is over 2024 en ook gedeeltelijk 2023 meer dan vooraf begroot. |
4 | Jeugd | -255 | N | Gemeenten hebben de verplichting om reële tarieven te hanteren voor de jeugdhulp. Op basis van o.a. kostprijsonderzoek en een hogere OVA-prijsindex zijn tarieven in de Jeugdhulp aangepast. Deze structurele hogere kostenpost wordt slechts gedeeltelijk gecompenseerd door een incidentele dekking vanuit rijksmiddelen GOA. |
4 | WMO | -149 | N | Gemeenten hebben de verplichting om reële tarieven te hanteren voor de WMO. Op basis van o.a. kostprijsonderzoek en een hogere OVA-prijsindex zijn tarieven in de WMO aangepast. Deze structurele hogere kostenpost wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een incidente hogere bijdrage vanuit de regio van beschermd wonen. |
4 | Algemeen Sociaal Domein | 250 | V | Het verschil wordt veroorzaakt door lager dan begrote lasten voor onderzoek derden, in combinatie met niet begrote baten in het kader van de specifieke uitkering GALA (Gezond en actief leven akkoord) vanuit het Rijk. |
4 | Cultuur | -105 | N | Het verschil wordt veroorzaakt door kosten voor het opstellen van beleid voor archeologie dat in 2022 begon en is doorgelopen in 2023. De benodigde budgetten zijn echter niet overgeheveld naar 2023. |
Reservemutaties | 254 | V | Het verschil op de reservemutaties wordt voornamelijk veroorzaakt door een afwijking op de verwachte winstneming op de afronding van de Oranjewijk. | |
Diverse overige verschillen | 375 | V | ||
Saldo van de jaarrekening | 3.798 | V |