Programma's

Programma Bestuur

Programma Bestuur

Inhoud

• Algemeen bestuurlijke zaken
• Bestuurlijke samenwerking
• Openbare orde & veiligheid
• Integraal Toezicht & Handhaving
• Dienstverlening
• Communicatie

Wat wilden we bereiken?

Investeren in de gemeentelijke organisatie
Urk groeit en heeft veel ambities en uitdagingen. Daarbij komen veel nieuwe taken vanuit het rijk op ons af of worden aan ons overgedragen. De ambtelijke organisatie moet meegroeien om de dienstverlening aan de inwoners en bedrijven op het goede niveau voort te zetten en de ambities te realiseren. Dit betekent dat de komende jaren moet worden geïnvesteerd in onze organisatie. Organisatieonderdelen waar tekorten zijn, worden weer op volle sterkte gebracht. We investeren niet alleen in kwantiteit, maar ook in kwaliteit. Daarbij wordt ook rekening gehouden met en geïnvesteerd in ‘voeling’ met de lokale samenleving. Daar waar mogelijk onderzoeken we of efficiënte samenwerking in de regio mogelijk is, waarbij de inbreng en autonomie van Urk zijn geborgd.

Weerbaar bestuur en ondermijning
Ondermijning raakt de gemeentelijke organisatie, de raad, het college en de hele Urker samenleving. De aanpak hiervan verdient voortdurende aandacht. We investeren daar gezamenlijk in met verschillende stakeholders (politie, justitie, gemeente, bedrijfsleven, enz.). Het is belangrijk om voort te bouwen op de lijn die we de afgelopen jaren hebben ingezet, waaronder de implementatie van de Flevolandse norm. Aan de aanpak van de georganiseerde criminaliteit en ondermijning geven we hoge prioriteit. Dit wordt beschreven in het Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2023. We werken in dit verband samen met de buurgemeenten en de politie. Plaatselijk wordt dit projectmatig opgepakt met het project Ondermijning en het project Weerbaar bestuur. Specifieke inzet is er op onder meer het gebied van jeugdhonken en horeca. Maar ook het toepassen van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) maakt daar onderdeel van uit.

Zorg en Veiligheid
In de afgelopen periode zijn er gesprekken geweest met verschillende ministeries. In die gesprekken zijn de geschiedenis van Urk geschetst, de uitdagingen waar we als gemeenschap voor staan en is aangegeven wat we al doen om hiermee aan de slag te gaan. Hierbij is ingezoomd op de aanpak van de jeugdhonkenproblematiek, het omzetten van het IJslands preventiemodel/DURF! van project naar programma, de Persoonsgerichte aanpak (PGA) en de projecten Weerbaar bestuur en Ondermijning. Om deze zaken goed op te kunnen pakken, hebben de ministeries van Justitie en Veiligheid en Binnenlandse Zaken voor een periode van drie jaar € 1.506.000 beschikbaar gesteld. Dit bedrag wordt onder meer ingezet om de kwartiermaker DURF!, de inzet op de PGA en de projectleiding van Verantwoord uitgaan te bekostigen. Om ervoor te zorgen dat deze inzet ook structureel wordt geborgd, is het van belang om de vaste formatie met ingang van 1 januari 2023 uit te breiden met 1 fte adviseur Zorg en Veiligheid. Deze adviseur kan de werkzaamheden van tijdelijke krachten op termijn overnemen en voortzetten en aandacht geven aan onderwerpen zoals de PGA, mensenhandel (arbeidsuitbuiting), huiselijk geweld, nazorg ex-gedetineerden en crisismeldingen en advisering met betrekking tot de WVGGZ.

Wat hebben we hiervoor gedaan?

Organisatie op orde
Om de huidige en toekomstige taken uit te kunnen blijven voeren en de dienstverlening op het vereiste niveau te houden, blijft de organisatie in ontwikkeling. Eind 2023 is het managementteam gestart met het opstellen van een strategisch personeelsplan. De uiteindelijke resultaten daarvan worden betrokken bij de kwalitatieve en kwantitatieve invulling van de vereiste formatie. Beleidsmatig, procedureel en instrumenteel zijn er in 2023 geen extra kosten naar voren gekomen.

Op 5 april 2023 is overeenstemming bereikt over de nieuwe cao Gemeenten 2023. De salarissen zijn met terugwerkende kracht tot 2 januari 2023 eerst verhoogd met € 240,00 en daarna met 2%. De gemiddelde loonstijging is daarmee ongeveer 9% van de loonsom. Hiervoor zijn vanuit het Rijk dekkingsmiddelen beschikbaar gesteld, echter niet voldoende, zodat deze voor een deel uit onze eigen financiële middelen moeten worden gedekt.

Nieuw in de cao Gemeenten 2023 is het recht van de medewerker om, als aan de daarvoor vastgestelde voorwaarden wordt voldaan, gebruik te maken van de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). Ook hiervoor moet de werkgever zelf voldoende financiële middelen beschikbaar stellen. De looptijd van deze regeling is van 31 januari 2023 tot 1 januari 2026, maar medewerkers kunnen uiterlijk 31 december 2025 alsnog kenbaar maken hiervan op een later moment gebruik van te willen maken. De uitloop geldt daardoor ook nog de jaren 2026, 2027 en 2028. Voor de financiële gevolgen hiervan is eerder al een reserve generatiepact gevormd.

Informatiebeheer
In 2023 is verder gewerkt aan de verbetering van het informatiebeheer en de archieffunctie. Gesprekken met onze toezichthouder, de provincie, tonen aan dat we op de goede weg zijn. De voortgang van ons verbeterplan ligt op schema (zie ook paragraaf Bedrijfsvoering).

Lasten

x € 1.000
Begroot € 12.371
Gerealiseerd € 11.693
Afwijking € 678
Deze pagina is gebouwd op 06/24/2024 11:08:17 met de export van 06/24/2024 11:05:28